Projecten: VAN AKEN

Projectnaam: BrandLoyalty
Adresgegevens: Koningsweg 101, ‘s-Hertogenbosch

Het somber ogende pand van Essent in het centrum van Den Bosch stond al enkele jaren leeg toen BrandLoyalty besloot tot aankoop. Een totale ‘make-over’ moest het gebouw uitnodigend, transparant, licht en ook duurzaam maken (BREEAM Good). Een gebouw passend bij de dynamische werkomgeving van deze opdrachtgever.

Het gebouw wordt compleet gestript tot casco beton en daarna opnieuw weer opgebouwd. In het gebouw worden twee spectaculaire vides gerealiseerd, om licht, ruimte en verbinding te creëren.

Om het gebouw een BREEAM Good certificering te laten behalen, wordt aandacht besteed aan flexibiliteit (bouwdelen apart van elkaar te gebruiken), uitbreidbaarheid en duurzaamheid, waaronder WKO met WTW, klimaatplafonds, aanwezigheidsdetectie, daglicht gestuurde verlichting, sedumdaken. Door toepassing van BIM in het gehele ontwerpproces wordt de integratie van design, techniek en duurzaamheid geoptimaliseerd.

De nieuw gecreëerde spectaculaire vides vormen het nieuwe hart van het gebouw. Openheid en communicatie zijn de sleutelwoorden. Het is een gebouw dat lichtheid uitdrukt. De hoofdbouwmassa is als een glazen volume ontworpen. De belendende bouwvolumes maken de overgang naar de bestaande omgeving met een natuurstenen huid die qua ritmiek reageert op de omgeving. Natuurstenen schijven die opgesloten zitten tussen witte horizontale gevelbanden verwijzen naar de historische context.